Korišćenje Lean Startup pristupa obezbeđuje alat kojim se neprekidno testira
vizija kompanije, što joj omogu
ćava da kreira red, a izbegne haos”
Erik Ris

Ako ste ikada poželeli da pokrenete sopstveni biznis, verovatno ste se pitali kako biste mogli to da uradite. Većina ljudi koja pokreće sopstveni biznis polazi od svojih želja, a ne razmatra potrebe potrošača. Kada prihodi od prodaje izostanu, ne shvataju da nisu ni pričali sa potencijalnim kupcima i nisu utvrdili da li je to proizvod koji bi neko koristio. Ovako izgleda tradicionalni način pokretanja firme: napravite biznis plan, prezentujete ideju investitorima, okupite tim, kreirate proizvod i počnete sa prodajom.

Mi se ovde nećemo time baviti. Ovde ćemo pružiti uvid u relativno novu metodologiju pokretanja firme – Lean metodologiju, koja je predstavljena u knjizi Erika Risa, “The Lean Startup”. Erik Ris je preduzetnik i autor popularnog bloga Startup Lessons Learned. Takođe, suosnivač je IMVU-a, svog trećeg startupa, gde je radio kao glavni tehnolog.

Kako je nastala Lean metodologija?

Lean metodologija je proistekla iz Tojotinog proizvodnog sistema (TPS – Toyota Production System) koja je revolucionirala proizvodnju fizičkih dobara u 50-im i 60-im godinama prošlog veka. Metodologija je bazirana na povećanju efikasnosti, poboljšanju proizvodnih procesa i povećanju inovativnosti u kompanijama. Tokom vremena je evoluirala u industriju razvoja softvera (Agile Development – agilni razvoj) i pokretanje startapa.

Ova metodologija se zasniva na eksperimentiranju, dobijanju povratnih informacija od kupaca i neprestanom učenju kako bi se došlo do najboljeg mogućeg proizvoda.

Principi Lean startap metodologije

  • Napravi-proceni-uči petlja
  • MVP
  • Potvrđeno učenje
  • Upravljačko računovodstvo
  • Pivotiranje

Kako primeniti ovaj koncept u poslu?

Sada ćemo proći kroz sve ove koncepte i pokušaćemo da vam približimo kako Lean metodologija može da pospeši poslovanje vaše firme.

  1. MVP (Minimal Viable Product), proizvod sa minimalnom funkcionalnošću je najosnovniji funkcionalni proizvod koji vi treba da plasirate tzv. ranim usvajačima. Rani usvajači su ljudi koji vole da isprobavaju nove proizvode, i ako dele slične vrednosti kao i vaša kompanija, neće vam zameriti u slučaju da nešto nije u redu sa proizvodom ili uslugom.
  2. Petlja Napravi-Proceni-Uči (build-measure-learn cycle). Nakon što napravite MVP i plasirate ga ranim usvajačima, treba da se potrudite da prikupite što više informacija od vaših korisnika i da procenite šta je to što je u proizvodu dobro, šta loše, a šta nepotrebno. MVP je metodologija koja zahteva iteracije, tj. kada napravite jedan proizvod, procenite kako je prošao na tržištu, i naučite koje ste greške napravili, treba da iskoristite sve te informacije kako biste napravili nov MVP koji će biti bolji od prošlog. Ovo je ključni proces u razvoju proizvoda.
  3. Potvrđeno učenje. Ovaj koncept će vam omogućiti na ne trošite vreme na ideje koje se ne mogu sprovesti u delo. Na ovaj način ćete sprečiti metrike iskaznosti(link za vanity metrics, da procitaju vise) da vas prevare i navedu da mislite da vam posao napreduje kada u stvari stagnira.
  4. Upravljačko računovodstvo. Upravljačko računovodstvo se koristi kako bi se sagledalo poslovanje i predvidele promene koje se mogu desiti u budućnosti.
  5. Pivotiranje. Pivotiranje, ili zaokret, je najteža odluka koju ćete morati da donesete prilikom vođenja svog biznisa. Svodi se na to da treba da odlučite da li želite da nastavite poslovanje kao i ranije, ili da se fokusirate na nešto drugo, novi proizvod, možda prelazak sa proizvoda na uslugu, prelazak u drugu industriju, itd.

Sve u svemu, Lean metodologija je promenila kako preduzetnici pokreću i vode svoje firme, dosta je zastupljena i u Srbiji i u svetu. Ako ste preduzetnik, ili neko ko bi želeo da pokrene startup možete se oprobati u Lean metodologiji prilikom vodjenja svog biznisa.