Ovaj tekst će samo započeti priču o reinvenciji, a dalje ćete morati sami… Predstavljanje vodeće autorke u ovoj oblasti otvoriće Vam mnogo toga novog, ako ste spremni da se posvetite reinvenciji, pre svega sebe samih…
Upoznali smo se sa razlikom između pojmova invencija i inovacija. Znamo da inovacija nastaje uspešnom komercijalizacijom novih ideja. Zašto onda govorimo o reinvenciji, a ne o inovaciji? Detaljno tumačenje razlika između ova dva pojma autor dr Nadya Zhexembayeva objašnjava u svom tekstu ,,Why reinvention? Why not innovation?” objavljenom u junu 2021. godine, gde kroz portfolio reinvencija predstavlja ključne razlike između ovih pojmova i posmatra inovaciju kao samo jedan od 9 oblika reinvencije. Predlažem zainteresovanima da navedeni tekst pročitaju pre nego što nastave dalje.
Krenimo sada od predstavljanja autorke. Dr Nađa Žeksembajeva (engl. Nadya Zhexembayeva) je vlasnica preduzeća, autorka, edukator i četvorostruki TEDx govornik, a područja njenog rada su inovacije, liderstvo i održivost. U okviru IEDC – Škole za menadžment, na Bledu, u Sloveniji, Nađa je predavala dugi niz godina u oblasti održivog razvoja. Zajedno sa Chrisom Laszlom, 2011. godine, Žeksembajeva je objavila knjigu „Embedded Sustainability: The Next Big Competitive Advantage“, u izdanju Stanford University Press u SAD i Greenleaf Publishing u Velikoj Britaniji, koja je izabrana za jednu od najboljih knjiga na temu održivosti svih vremena od strane Book Authority. Godine 2014. Nađa je predstavila svoju drugu knjigu „Overfished Ocean Strategy: Powering Up Innovation for a Resource-deprived World“, koja je proglašena najboljom knjigom 2014. godine po izboru Soundview Executive Book Summaries.
Kao konsultant, Nađa je pomogla organizacijama kao što su Coca-Cola Company, ERG, Kohler, L’Oreal, IBM, CISCO, Erste Bank, Henkel, Knauf Insulation i mnogim drugim u reinvenciji proizvoda, procesa i praksi liderstva. Njeno ime danas je prepoznato u celom svetu, jer je magazin Ventures naziva „The Reinvention Guru“, a TEDx Navasink „The Queen of Reinvention“.
Svoje veliko iskustvo predstavila je u novoj knjizi “The Chief Reinvention Handbook: How to Thrive in Chaos”, objavljenoj u oktobru 2020, koju uspešno promoviše u vreme koje svakako nije naklonjeno komercijalizaciji. Vođena pristupom: „Svaki poremećaj pretvorite u svoju najveću priliku“, izuzetno je aktivna na društvenim mrežama gde kroz predavanja, radionice i sertifikovane seminare održava kontakte sa poslovnim partnerima i brojnim pratiocima širom sveta.
Nađa ukazuje na veliki procenat inovacionih procesa koji se ne završavaju i ne dovode do komercijalizacije. Zbog toga njen fokus nije na inovacijama, već na reinvenciji, kao konceptu koji bi mogao da se primeni u bilo kojoj organizaciji bez obzira na veličinu, sektor i geografski položaj.
Nova knjiga je kreirana uz pomoć doprinosa zajednice od 3000 pronalazača iz više od 40 zemalja. Knjiga je inovativna i odlično dizajnirana. Kao živa knjiga dostupna je u elektronskoj formi, praćena mnogim programima i kursevima i klubovima koje Nađa organizuje u ovo izazovno vreme, kao što su Certified Reinvention Practitioner, Stellar Reinvention Club, brojni besplatni moduli, predavanja, radionice i mnoge prateće aktivnosti.
Knjiga nudi nekoliko definicija reinvencije, a opšta i sveobuhvatna je ona koja kaže da je to: „Sistematski pristup napredovanju u haosu koji uključuje kontinuirano predviđanje, dizajniranje i sprovođenje promena putem neprekidnog pronalaženja smisla, anticipativnog i brzog učenja i sinteze znanja između granica, predmeta i funkcija“. U skladu sa današnjom situacijom i terminologijom, sledeća definicija reivencije je takođe zanimljiva: „To je imuni sistem kreiran da obezbedi sistematsko zdravlje pojedinaca i organizacija“.
Moramo imati na umu da su mnogi modeli upravljanja i alati koje podučavamo i koristimo razvijeni za uslove koji se mogu smatrati znatno stabilnijim od onih koji imamo danas. Žeksembajeva primećuje da su globalizacija, tehnologija, kooperacija i drugi trendovi donosili neodlučnost i neizvesnost. Čini se da upravljanje danas postaje blokirano starim alatima i pretpostavkama. Imajući u vidu kraće životne cikluse proizvoda i procesa, potrebne su promene u upravljačkim pristupima u odnosu na prethodne koji su se koristili u periodima stabilnih i nekoliko decenija dugih životnih ciklusa.
U konceptu reinvencije ističe se citat Pitera Drakera: „Najveća opasnost u vreme turbulencija nije sama turbulencija, već delovanje jučerašnjom logikom“. U novim, uslovima, pristupi, metode i tehnike moraju se promeniti. U novom poslovnom okruženju podaci iz prošlosti su „više opasni nego korisni“. Ističući važnost upravljanja promenama, kao kontinuiranog procesa, a ne pojedinačnog događaja, ističe se da se upravljanje promenama može naučiti.
Sa aspekta delatnosti u kojoj se nalazi, kompanija može biti u situaciji da delatnost daje prioritet reinvenciji, ali ako sama kompanija to ne učini, konkurenti je mogu vrlo lako savladati i potisnuti. Ako se reinvencija zanemari na nivou delatnosti, ulazak startap kompanija koje su prepoznale mogućnosti inovacija u posmatranom području, može promeniti karakter delatnosti, ali i otvoriti neke nove mogućnosti za postojeće kompanije.
Iako se sama autorka bavi pitanjima održivosti, knjiga zastupa pristup: „Održivost ne pokreće život. Promena da”. Nađa objašnjava kako prihvatiti promenu i pretvoriti je u priliku, jer bez nje ne možemo preživeti u novim uslovima. Materijali i alati koji se nude pratiocima ovog koncepta korisni su za konsultante u različitim delatnostima, predavače, poslovne ljude, ali sve ostale koji žele da rade na ličnom razvoju.
Ukoliko vas je tema zainteresovala, zapratite autorku i njene saradnike na društvenim mrežama, za početak, imajući u vidu njenu poruku:„Reinvencija nije sport za gledaoce. Morate početi sa primenom teorije u praksi. Počnite danas”.
Preporučena literatura za zainteresovane
Zhexembayeva, N. (2020).The Chief Reinvention Handbook: How to Thrive in Chaos, Ideapress Publishing.
Zhexembayeva, N. (2020). Stop Calling It ”Innovation” Harvard Business Review, feb. 19.
Zhexembayeva, N. (2020). “Change is not a project.” The European Financial Review, nov-dec, pp.12-15
Zhexembayeva, N. (2014). Overfished Ocean Strategy: Powering Up Innovation for a Resource-deprived World. Berrett-Koehler Publishers.